ایدز

 درباره HIV و ایدز

 

 HIV ، ویروس نقص ایمنی انسانی است که موجب سندرم نقص ایمنی اکتسابی می شود. افراد HIV مثبت در حقیقت توسط ویروس آلوده شده اند. راههای انتقال ویروس از یک شخص به شخص دیگر شامل انتقال از طریق تماس خون، مایعات بدن، مایع سمن یا ترشحات واژینال شخص آلوده با فرد دیگر در صورتی که پوست یا مخاط آسیب دیده یا زخم داشته باشد، می باشد. خانم حامله HIV مثبت می تواند ویروس را در زمان حاملگی، موقع تولد و در دوران شیردهی به فرزندش منتقل کند. اغلب افراد مثبت از نظر HIV به بیماری ایدز پیشرفت می کنند. به طوری که سیستم ایمنی شان ضعیف و ضعیف تر شده و مستعد ابتلا به عفونت های فرصت طلب مثل میکروب سل می شوند. اگر بیماران HIV یا ایدز رژیم غذایی و شیوه زندگی خوب داشته باشند و داروهای ضد ویروسشان را به درستی دریافت کنند، میتوانند زندگی مناسب و مفیدی داشته باشند. در کشورهای درحال توسعه، خیلی از افراد مثبت از نظر بیماری، از بیماریشان بی اطلاعند، تغذیه درستی ندارند یا درمان دارویی ضد ویروس نمی گیرند و در نتیجه فوت می کنند. در صورتی که این بیماری در افراد با سیستم ایمنی قوی کشنده نخواهد بود.

 

 

HIV و ایدز از کجا آمده است؟

 

 در نقاط مختلف جهان زیر گروههای مختلفی از HIV وجود دارد و هر کدام از این زیر گروه ها شیوع خود را دارند. اولین مورد شناخته شده HIV در انسان، از نمونه خون مردی از کشور کنگو در سال 1959 بدست امد. ویروس نیمه دوم دهه 70 وارد امریکا شد. اولین مرگ رسمی در اثر بیماری ایدز در جنوب آفریقا در سال 1982 ثبت شد. در سال 1999، گروهی از محققان بین المللی گزارش دادند که منبع اولیه ویروس از گونه ای شامپانزه که بومی مناطق استوایی غرب افریقا است، می باشد که بدنبال شکارشان توسط انسان و تماس انسان با خون الوده شامپانزه به انسان منتقل شده است.

 

 

آیا عامل ایدز بودن HIV به اثبات رسیده است؟

 

بله، بر اساس گزارش آژانس بین المللی ایدز، شواهدی وجود دارد که HIV عامل ایجاد ایدز است و این نکته غیر قابل انکار است. در سال 1983تا 1984، ویروس جدا شده و به عنوان عامل ایجاد ایدز شناخته شد. روند جداسازی ویروس و ارتباط ان با ایدز؛ به دنبال مراحل استاندارد، سیستماتیک و علمی بوده و چنین مداخله ای برای سایر بیماریها مثل فلج اطفال، سرخک و ابله هم انجام شده است.

 

 

 

 

 

چقدر زمان لازم است تا HIV موجب ایجاد ایدز شود؟

 

تخمین زده شده که بدون درمان، نیمی از بیماران HIV در طول 10 سال به ایدز پیشرفت می کنند. اما پیشرفت های انجام شده در زمینه درمان دارویی و سایر درمانهای پزشکی به صورت قابل ملاحظه ای، زما ن لازم برای پیشرفت HIV به ایدز را افزایش داده است. همانطور که در مورد سایر بیماریها، با تشخیص زودرس عفونت، درمان و مراقبتهای پیشگیری از ان بیماری راحتتر انجام می شود.




تاريخ : جمعه 15 شهريور 1392 | 1:37 | نویسنده : سینا فتاحی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.